teknikskydd

Lamicell pro

Som många andra vet så är dessa skydden väldigt populära nu. Snygga matchande skydd till bra pris, finns många olika märken men endå samma typ av skydd. Men hur många vet igentligen att bakskydden faktiskt är teknikskydd?

Vad är då teknikskydd kanske någon undrar? Jo ett teknikskydd är ett bakbensskydd som sluter om bakbenet och klämmer på ett sådant sätt så att hästen kan förbättra sin bakbensteknik. Jaha, men vad bra då kanske min häst bara lyfter lite extra på sina bakben och det är väl bra? Men riktigt så enkelt är det faktiskt inte.

Teknikskydden kan som sagt förbättra hästens bakbensteknik så den lyfter bakbenen högre i slutet av språnget. Om hästen reagerar mycket på skydden så blir detta ett onaturligt sätt för hästen att hoppa, och den kan få träningsvärk eller rent av ont i ryggen eftersom den plötsligt börjar använda ryggen mer än vanligt.  Därför måste man vara noga med att vänja in hästen vid dessa skydd!

Skydden kan på vissa hästar ha ingen, eller väldigt liten effekt, medan den kan ha en negativ på andra! Till exempel så kan hästar som är väldigt rädd om benen börja hoppa ännu högre och känna obehag och bli rädd istället.

Jag tycker överlag att man ser dessa skydd väldigt ofta och efter att ha läst mycket på internetsidor så tror jag att  ganska många inte är medvetna om detta. Jag har också lagt märke till att när tex Hööks kommer ut med deras nya grejor så förekommer dessa skydd allt oftare. Då är det klart att det kommer vara fler som kommer använder dessa skydd! Det är inte särskillt konstigt. Nästan alla av deras skydd som har matchande bakskydd har just dessa bakskydd till. Det är ju klart att en okunnig person kanske köper dessa och inte har en aning om vad dom kan ge för inverkan på sin häst? Nu menar jag inte att bara Hööks har dessa skydd, tog bara dom som ett exempel.

Vad jag vill komma till är att man ska vara försiktig när man köper dessa skydd. Behöver verkligen min häst teknikskydd? Eller kan jag lika gärna ha vanliga kotskydd bak? Om man vill ha teknikskydd så tycker jag att man ska prata med en kunnig  tränare som har erfarenhet av detta, och se om de ger någon negativ effekt på sin häst. Som sagt så kanske dessa skydd inte ger någon speciell effekt på hästen, medan andra kan reagera väldigt starkt på dem.

Som sagt, var försiktig med teknikskydd! Detta är inte vanliga bakskydd som vissa kanske tror.

Källa: Hippson.se

Självklart så ger dom olika teknikskydden olika effekter, och skydden jag visade ovan hör nog till dom snällare.

Andra former av teknikskydd
EskadronVeredus
GG

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0